Fizycy na Autostradzie Dźwięku Uniwersytetu Pedagogicznego

Wtorkowe popołudnie 25 lutego 2020 licealiści z klas z rozszerzonym programem fizyki oraz ósmoklasiści spędzili w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na zajęciach interaktywnych z fal akustycznych.

Było oczywiście trochę teorii, ale realnie zajęcia sprowadzały się do samodzielnych eksperymentów wykonywanych pod okiem pracowników naukowych i studentów 5 roku fizyki.

Unikalne zestawy przyrządów i symulacji dawały możliwość wręcz bezpośredniego obcowania z falami dźwiękowymi, a ponad dwadzieścia stanowisk doświadczalnych, swobodna atmosfera oraz liczna i bardzo wyrozumiała kadra wspomagająca sprawiły, że każdy znalazł coś dla siebie.

Można było m.in. zobaczyć jak działa narząd słuchu, sprawdzić na czym polega słyszenie przestrzenne, a nawet przetestować własne uszy i wykonać ich audiogram.  Równie fascynujące było wyznaczanie prędkości dźwięku z użyciem plątaniny rur, zderzenie z efektem Dopplera, malowanie dźwiękiem, obserwowanie energii przenoszonej przez infradźwięki czy wykonywanie symulacji tego co i jak „widzi” nietoperz.

Dane nam było również wywołać dźwiękowy sztorm w zbiorniku wodnym, wysłuchać koncertu dudnień, a nawet skomponować własne utwory – co ujawniło drzemiące w nas talenty, w tym ten najbardziej nieokiełznany kolegi Łukasza, który zabłysnął niezwykłą, wręcz mistyczną, aranżacją Bogurodzicy – uznaną przez doktora G za rewolucję w dotychczasowym pojmowaniu muzyki psychodelicznej.

Innymi słowy działo się.